Consumatori

15 Martie – Ziua Mondiala a Consumatorilor

consumer_society.jpg

Foto: greenpack

„Consumatorii sunt actorii cheie ai economiei europene.”

Meglena Kuneva, comisarul european pentru protecţia consumatorilor

In fiecare an, ziua de 15 Martie marcheaza Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor, eveniment dedicat sarbatoririi si manifestarii solidaritatii in cadrul miscarii consumatoriste internationale. Cu aceasta ocazia vor avea mai multe manifestari sambata in liceele din Turda, iar duminica, de la ora 10, la Colegiul Economic „Iulian Pop”, unde se va desfasura o noua editie a Concursului National „Alege, este dreptul tau!”, etapa judeteana. La acest concurs pot participa elevii clujeni de liceu, prin redactarea unui eseu pe tema „Consumatorul roman – consumatorul european”.

Aceasta zi a fost sarbatorita pentru prima data in 15 Martie 1962, atunci cand presedintele Statelor Unite, J.F.Kenedy, a enuntat primele patru drepturi ale consumatorilor:
dreptul la securitate
dreptul la informare
dreptul la posibilitatea de a alege produse sau servicii
dreptul de a fi ascultat.
Asociatia Internationala a Consumatorilor a extins cele 4 drepturi la 8, adaugand:
dreptul la despagubire si la educare
dreptul la un mediu inconjurator sanatos
dreptul la asigurarea necesităţilor si nevoilor fundamentale
dreptul de a se asocia în organizatii în scopul apărarii drepturilor lor.
Astfel, drepturile consumatorilor, formulate de Organizaţia Mondiala a Consumatorilor, sunt:
– dreptul la satisfacerea cerinţelor esenţiale de viata – dreptul la bunuri si servicii care garantează supravietuirea

– dreptul la siguranţa – dreptul de a fi protejat impotriva produselor, proceselor sau serviciilor care pun in pericol sanatatea sau viata oamenilor

– dreptul de a fi informat – dreptul de a avea elementele necesare pentru a lua o decizie, pentru a face o alegere

– dreptul de a alege – dreptul de a avea acces la o varietate de produse si servicii, la preturi stabilite pe baza de concurenta

– dreptul de a fi ascultat – dreptul de a pleda in interesul consumatorilor in cadrul politicii economice

– dreptul la despagubire – dreptul rezolvarii echitabile a revendicarilor justificate

– dreptul la educare – dreptul de a obtine cunostintele si abilitatile prin care se formeaza un consumator informat

– dreptul la un mediu ambiant sanatos – dreptul la un mediu natural care sa imbunatateasca ceea ce definim drept „calitatea vietii”.
De asemenea, consumatorii au si responsabilitati, acestea fiind formulate tot de Organizaţia Mondiala a Consumatorilor:
– sa ia atitudine in vederea obţinerii unui tratament corect din partea distribuitorilor
– sa urmareasca pretul si calitatea bunurilor de consum, actionand cu discernamant
– sa ia in considerare interesele societatii, prin constientizarea impactului pe care il are actul de consum asupra resurselor naturale
– sa participe la protejarea mediului inconjurator, intelegand consecintele pe care actul propriu de consum le are asupra resurselor naturale
– sa se implice activ in actiunile initiate de organizatiile consumatorilor in scopul promovarii intereselor lor.

Mai multe informatii despre acest domeniu gasiti pe site-ul Uniunii Europene  si pe site-ul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor..

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments