Obezitatea şi publicitatea – II
Sursa foto: sxc.hu
Otrăvirea prin intermediul reclamelor publicitare
Mass-media are astfel o mare influenţă asupra comportamentului uman, prin programele TV şi calupurile publicitare. Expunerea zilnică a privitorului la agresiuni fizice, prezentarea “vedetelor” care consumă alcool şi fumează, precum şi publicitatea la produsele alimentare care de obicei sunt nesănătoase, influenţează comportamentul uman mai mult decât credem.
Suntem supuşi în fiecare zi unui experiment social prin înecarea în reclame la alimente nesănătoase. Câte un mesaj rătăcit mai apare în cadrul unor calupuri publicitate în care scrie pe fond negru: “Consumul de sare, zahăr şi grăsimi dăunează sănătăţii”. Dar acest tip de mesaj nu este luat deloc în serios, atâta timp cât nu sunt prezentate imagini cu modalităţi de hrănire corectă. Nu se promovează un stil de viaţă sănătos în momente de maximă audienţă, ci sunt grupate câteva minute de astfel de sfaturi de obicei dimineaţa devreme când oamenii sunt învăluiţi cu pregătirile pentru o nouă zi de muncă. Oamenii sunt foarte ușor influențați de imagini. Nu ni se prezintă nicăieri pofta unei persoane de fructe sau legume, nu se promovează absolut deloc un astfel de comportament, şi nici nu ni se arată satisfacţia vreunui om când muşcă cu poftă dintr-un fruct delicios. Astfel de imagini ar fi foarte sugestive şi foarte uşor de urmat de către consumatori. În schimb ne sunt prezentate zilnic reclame nesănătoase şi medicamente care “vindecă” (dar de fapt întreţin) bolile produse de hrana pe care o ingerăm zilnic, care este contaminată şi care nicidecum nu mai are rol nutriţional.
Să fim realişti! Mesajele sporadice de care vorbeam, sunt doar praf în ochi. Pe absolut nimeni nu interesează să promoveze fructele şi legumele. Agricultorii nu îşi permit să plătească preţul ridicat al reclamelor publicitare. Sumele mari de bani le au companiile de medicamente şi marile corporaţii producătoare de alimente care sunt interesate doar de a face mai mulţi bani şi nu îi interesează că ne otrăvesc pe noi consumatorii, pentru că un adevărat pericol este reprezentat de grăsimile ascunse în alimente precum brânzeturi, mezeluri, îngheţată, dulciuri, produse de patiserie şi calorii lichide reprezentate de băuturile carbogazoase. Dacă am începe să ne hrănim sănătos şi corect, companiile producătoare de medicamente şi de aşa-zisele alimente, ar da faliment. Iar deţinătorii acestor companii dau bani mulţi pentru ca stilul sănătos de viaţă să nu fie intens promovat.
Pentru cei care nu au citit prima parte o puteți citi aici: Obezitatea și publicitatea I.